Is jouw website ook zo dood?
Steeds meer een beetje vergeten
Ik ken veel kleinere en middelgrote fysiotherapiepraktijken die graag werk maken van hun online marketing en communicatie. Hoewel de manier waarop praktijken het uitwerken altijd anders is, is er één constante: de inspanningen versloffen snel en de website wordt steeds meer een beetje vergeten.
Bureau, buurman of broer
Sommige praktijken kunnen het zich veroorloven een bureau in te schakelen. Praktijken die dat niet kunnen, vinden altijd wel iemand, een therapeut, een medewerker, een familielid of een kennis die genoeg verstand van zaken heeft om met minimale middelen iets te ontwikkelen. Bureau, buurman of broer, men ontwikkelt een huisstijl en de bijbehorende middelen. Briefpapier, e-mail-handtekening, folders, brochures, posters, sponsormaterialen, advertenties en ook een website. En dan zijn het bureau, de buurman of de broer klaar.
En inderdaad. Dan heb je een doos vol folders waar je voorlopig mee vooruit kunt. En die advertentie is ook zeker een paar maanden goed. Maar de website… als je eerlijk bent... die eigenlijk niet.
Een website is nooit af
Online vertegenwoordiging is geen folder, geen poster of advertentie. Het is het begin van een gesprek. En net als elk goed gesprek vraagt het doorlopend aandacht. Technische details veranderen, de manier waarop mensen je vinden verandert, waar en hoe ze je zoeken, wat ze willen weten, wat ze willen zeggen en horen… het verandert. Een website is nooit af. Het is een levendig deel van de praktijk, net zo afwisselend als de dagen in de behandelkamer.
Een website is het begin van een gesprek
De meeste websites van fysiopraktijken zijn folders. Een plek waar je mensen naartoe kunt sturen als ze meer informatie willen. Terwijl het andersom moet zijn: patiënten vinden je online, gaan meteen het gesprek aan en krijgen alle informatie tijdens de intake. Zo wordt de website een onderdeel van de praktijk, net zo belangrijk als de locatie, de training van de medewerkers en de medische apparaten die je gebruikt.
Maak online onderdeel van het proces
En daarom gaat het mis. Want praktijkhouders weten heel goed dat de online folder niet meer volstaat. Ze verwachten veel van hun website. De resultaten blijven uit. Als je googlet op ‘fysio’ in de buurt van de praktijk sta je niet eens op de eerste pagina.
De aandacht verslapt. Het ziet er mooi uit. Maar het doet niks. Om echt werk te maken van je website, integreer je het in het proces van je praktijk. Zodat het onderdeel wordt van een natuurlijke manier van patiëntenwerving. Zodat het onderdeel wordt van hoe je als praktijk met je patiënten omgaat.
Waar komt Fysio Bram vandaan?
Fysio Bram begint bij Martijn. Die maakte in 2009 een website voor een psycholoog. Zo kwam hij er achter hoe belangrijk het is om patiënten snel in contact te brengen met een behandelaar die echt iets voor ze kan betekenen. Keuzevrijheid, variatie en een persoonlijke aanpak zijn daarin cruciaal.
Hij zette In2-focus op en bedient inmiddels meer dan 200 psychologenpraktijken en GGZ instellingen. Meer dan 1 miljoen mensen vinden jaarlijks de websites en 40 duizend patiënten worden verder geholpen. De patiënten zijn tevreden: 87% waardeert de dienstverlening als goed tot geweldig.
Sinds 2015 zet Martijn dezelfde dienstverlening met Fysio Bram in voor fysiopraktijken.
Lees meer over het team van Fysio Bram.
Wil je meer weten over Fysio Bram?
Bel of mail ons dan even, we helpen je graag!