Uit je comfort zone met e-Fysio!
Fysiotherapie: gemaakt voor digitaal
Als er één beroepsgroep in de zorg is die profijt heeft bij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van eHealth, dan is het fysiotherapie.
- Een behandeling bij de fysiotherapeut is sterk gericht op samenwerking. De patiënt doet het vooral zélf: de oefeningen, de training, het werken aan het herstel. De fysiotherapeut ontwerpt het traject, houdt de voortgang in de gaten en stelt waar nodig bij. De fysiotherapeut is het gewend om ‘op afstand’ te werken.
- Patiënten zijn goed bekend met apps die helpen bij het meten, monitoren en motiveren in een proces van verbetering. We hebben allemaal de yoga-app, de 7-minuten training, de sit-up-trainer en de digitale hardloopcoach. We kennen de stappenteller, we kennen de hartmonitor en we weten dat we ook huishoudelijke medische apparaten kunnen betrekken bij het in de gaten houden van ons lichaam.
Het is er allemaal, we zijn er allemaal reuze handig in. Binnen nu en twee jaar verandert het de markt voor fysiotherapeuten.
Patiënten begeleiden: buiten je praktijk, binnen je EPD
Stel je eens voor dat je kunt zien hoe, waar en wanneer een patiënt traint? Als je de getallen van de weegschaal kunt volgen, als je ziet of en hoe iemand vooruitgaat.
Niet per week, maar de hele tijd. Wat als jouw patiënt continu een dossier opbouwt in je EPD? Informatie die je kunt gebruiken in de behandeling. En niet alleen tijdens de behandeling, maar ook erna, als de klachten weer weg zijn. Wat als een patiënt niet verdwijnt als de behandeling is afgelopen? Wat als je vervolgens preventief digitaal kunt begeleiden vanuit je EPD?
Meer patiënten, beter begeleiden
Zelfmeting kan een grote rol gaan spelen in de manier waarop fysiotherapeuten hun patiënten begeleiden. De patiënt kan, gemotiveerd door de zichtbare resultaten, makkelijker trouw blijven aan de therapie. Behandelingen kunnen combinaties zijn van metingen, persoonlijk contact, even een keer Skypen, een berichtje krijgen, een WhatsApp coach instellen.
Fysio in de cloud
Dan nog een stapje verder: wat als al je collega’s dat ook doen? Als jullie in de regio werken aan een (anonieme) datapool die je kunt vergelijken met andere plekken in het land. Wat als je regionale tendensen kunt zien? Wat als je kunt inspelen op vergrijzing, veelvoorkomende klachten, regiogebonden problemen? Wat als je een nieuwe patiënt direct kunt vergelijken met een relevant gemiddelde?
Als dat allemaal zo is, kunnen praktijken meer patiënten beter bedienen. De begeleiding wordt persoonlijker, sneller en zit veel dichter op de huid van de patiënt in zijn of haar dagelijkse leven.
Vooroploper of kat-uit-de-boom-kijker?
Er zijn al praktijken die fors inzetten op de digitale begeleiding van hun patiënten. Die oefen- en trainingsprogramma’s opmaken op een app zodat patiënten die juiste oefeningen doen, goede voorbeelden krijgen en hun voortgang kunnen bijhouden.
Ik merk dat de praktijken die open staan voor vernieuwing en innovatie, en die enthousiast worden van ontwikkelingen als eHealth, beter presteren in de markt. We zijn het gewend om bediend te worden zoals dat online gaat: snel, persoonlijk en met bijzonder veel aandacht voor service. Dat gaan we ook verwachten van onze fysio. Een verwachting in betrokkenheid, kennis, aandacht en volledigheid in het aanbod van alles.
”Ik heb wel belangrijker dingen aan mijn hoofd.”
Veel praktijken hebben wel andere zorgen aan hun hoofd. Ze hebben nu patiënten nodig. Ze zijn bezig met overleven en hebben geen tijd, middelen en puf om ook nog eens te investeren in de fysiotherapeut die ze morgen willen zijn. Dat moeten anderen maar doen. “We zijn al blij als we volgend jaar nog bestaan.”
Als je zeker bent van omzet, heb je ruimte om te ontwikkelen
Fysiotherapeuten en praktijken hebben meer tijd nodig om verder vooruit te kijken. Het vakgebied is nog jong. Er valt nog veel aan de kwaliteit van de zorg te verbeteren. We hebben iedereen nodig als we willen dat fysiotherapie een relevante optie blijft.
Ik merk dat praktijken die ik begeleid bij het verkoopproces meer tijd hebben om innovatie te overwegen. Er is ruimte, er is zekerheid, je kunt verder kijken dan de omzetcijfers van volgende maand. Praktijken nemen die rust om zich te bezinnen op wat ze doen, wat de filosofie is van waaruit ze werken en welke innovaties er nodig zijn om verder te komen. Die praktijken leveren—naast hun hulp aan patiënten—een aanzienlijke bijdrage aan het vakgebied.
-------------------------------------------------------------
Over Fysio Bram en James Software
Fysio Bram en James software werken samen aan tijd en geld besparende oplossingen voor fysiotherapeuten. Fysio Bram zorgt voor online patiëntwerving en James software maakt een innovatief, gebruiksvriendelijk en efficiënt werkend EPD.
Wil je meer over ons weten? Kijk dan even op onze websites Fysio Bram of James software. We leren je graag kennen!
Wil je meer weten over Fysio Bram?
Bel of mail ons dan even, we helpen je graag!